Doel
Leerlingen maken kennis met de bibliotheek en alle onderdelen van de fysieke bibliotheek, maar ook de online bibliotheek. Aan de hand van opdrachten gaan de leerlingen de bibliotheek verkennen.
Belangrijke kenmerken
- Leerlingen maken kennis met de bibliotheek
- Leerlingen voeren opdrachten uit
Aanvullende informatie over het tool
• Leerlingen weten dat er diverse boekensoorten zijn in de bibliotheek (romans, informatieboeken, e-books en luisterboeken);
• Hoe je de zoekfunctie van de catalogus kan gebruiken om een boek op te zoeken;
• Hoe je boeken kan vinden in de kast (genre, achternaam schrijver); – Weten waar de eerste vier letters (bv. KOOI, BRAD etc.) voor staan;
• Welke indeling van leesboeken er zijn en welk niveau voor de leerling geschikt is (A, B, C, D);
• Kennen de genreaanduidingen en kunnen deze gebruiken om voor hen geschikte leesboeken te vinden;
• Weten wat het verschil tussen leesboeken en informatieve boeken
Hoe lang duurt het?
- Bezoek: 60 min.
Stappenplan
De leesconsulent geeft leerlingen uitleg over hoe de bibliotheek werkt. Onderwerpen:
1. Boeken verzamelen (liefst iedere titel 2x)
2. Account op Goosechase aanmaken: https://www.goosechase.com/
3. Experience met de vragen (‘missions’) aanmaken in Goosechase
4. Applicatie van Goosechase op 10 Ipads installeren
5. Boekenkaartjes kopiëren + plastificeren
6. Boekenleggers maken
Daarna gaan de leerlingen aan de slag met de opdrachten die je van te voren hebt klaargelegd.
Wat heb je allemaal nodig aan materialen?
- 10 IpadsContent les 1
- Krat met 2x 10 boeken
- Boekenkaartjes
- Boekenleggers
- Boekenlijst + vindplaats
- Goosechase account
- Laptop
Hoeveel (doorloop)tijd is er nodig voor de voorbereiding?
Op de dag zelf een half uur van te voren. Materialen klaarmaken vergt meer voorbereiding en kan in de week voorafgaand gedaan worden.
Downloads
Biebbezoek leerjaar 1 2 kennismaken met de schoolbieb DOCX
Contact
Anouk Driessen