Doel
- Kennis maken met gedichten
- Aanwijzen van krachtige woorden om zinnen te maken
- Vormgeven van een gedicht
- Afwegingen maken tussen verschillende woorden om gedicht te maken
Belangrijke kenmerken
- Leerlingen gaan zelf aan de slag met eerder geschreven teksten
- Offline activiteit
Aanvullende informatie over het tool
Wat zijn stiftgedichten? Stiftgedichten, ook wel bekend als blackout poetry, zijn een vorm van poëzie waarbij je een bestaand stuk tekst neemt (zoals een pagina uit een boek, krant of tijdschrift) en woorden of zinnen selecteert om een nieuw gedicht te vormen. De rest van de tekst streep je door of kleur je in met een stift, zodat alleen de geselecteerde woorden zichtbaar blijven.
Hoe lang duurt het?
Het event duurt circa 50 minuten voor deelnemers en zelf heb je ongeveer 30 minuten voorbereidingstijd nodig.
Stappenplan
Voorbereiding
- Uitprinten van diverse teksten maximaal 1 a4 per tekst
- Stiften (zwarte markers of andere kleuren) meenemen
- Blanco vellen meenemen
Les geven Introductie
- Welkom en introductie: Begroet de leerlingen en leg kort uit wat een stiftgedicht is. Vertel dat een stiftgedicht een vorm van poëzie is waarbij woorden uit een bestaande tekst worden weggestreept om een nieuw gedicht te creëren met de overgebleven woorden.
- Voorbeeld tonen: Laat een paar voorbeelden zien van stiftgedichten, zowel eenvoudige als meer complexe, om de leerlingen te inspireren.
Kern van de les
- Teksten kiezen (5 minuten): Laat de leerlingen door de geprinte teksten bladeren en een tekst kiezen die hen aanspreekt.
- Woorden selecteren (5 minuten): Geef de leerlingen de tijd om de woorden of zinnen te selecteren die ze willen behouden voor hun gedicht. Moedig hen aan om rustig na te denken over welke woorden samen een betekenisvol geheel vormen.
- Stiften (15 minuten): Laat de leerlingen beginnen met het stiftgedicht. Ze moeten alle ongewenste woorden wegstrepen, zodat alleen hun geselecteerde woorden zichtbaar blijven. Dit kan met een zwarte marker of een andere kleur stift.
- Gedicht afwerken (5 minuten): Als de leerlingen klaar zijn met stiften, kunnen ze hun gedicht op een blanco vel papier overschrijven en er eventueel een illustratie bij maken. Dit geeft hen de kans om het eindresultaat netjes af te werken en creatief te zijn.
- Gedichten bespreken (10 minuten): Iemand voordragen, wat heb je geleerd?
Afsluiting van de les
- Wat weet je nu wat je nog niet wist voordat we begonnen? Wat heb je geleerd?
- Vertel dat je de leerkracht dat je het volgende nastuurt:
- Dit boek (of andere boeken) is te leen bij de Bibliotheek.
- Benoem evt. aankomende (online) activiteiten van de Bibliotheek
Hoeveel (doorloop)tijd is er nodig voor de voorbereiding?
Circa 30 minuten
Downloads
Contact
Isabella Gibb