Pulsed Academy van Fontys Hogeschool biedt studenten de kans hun unieke talenten aan te wenden voor een positieve verandering die zij wensen. Een groep studenten die aan de start staan van de Embrace TEC: Technology + Entrepreneurship + Creativity minor deden mee in een pressure cooker workshop en ontwierpen concepten voor de bibliotheek zoals zij die graag zouden willen zien.
Zoveel ontwerpen als je kunt binnen een uur
Hoe kan de bibliotheek aantrekkelijker worden voor jonge mensen van 15 – 25 jaar? Na een korte briefing gingen deelnemers aan de slag rond de vijf pijlers Lees, Leer, Vraag, Ontmoet en Doe. Met allerlei materialen visualiseerden ze ideeën en maakten die tastbaar.
Ideeën die landen in een pop-up
In de loop van de komende maanden streven we naar de realisatie van een pop-up bibliotheek van de toekomst die bijvoorbeeld in een busje dat naar verschillende locaties kan. Zodat deze en andere uitgewerkte concepten kunnen worden getest met een groter publiek. Een deel van de ideeën uit deze pressure cooker landt dus idealiter in de pop-up.
Ideeën mogen zowel fysiek, als digitaal als hybride zijn
Zoveel mogelijk creativiteit, dat was de briefing aan deelnemers:
- Fysieke ontwerpen bijvoorbeeld voor ontmoetingsplekken, studieplekken, om samen iets te doen of misschien wel een ruimte die stimuleert en uitnodigt om meer te lezen
- Digitale ontwerpen bijvoorbeeld voor een (online) informatiepunt voor jongeren, boekadvies of de bieb in je broekzak app
- Hybride ontwerpen bijvoorbeeld hoe fysieke en online diensten van de bibliotheek naadloos in elkaar zouden kunnen passen
Hoe kunnen nieuwe technologieën zoals VR , AI en chatbots worden geïntegreerd?
Realiseren en uitproberen
Na de pressure cooker ontwerp sessie werken studenten nog een periode verder binnen de minor. In mei komen we samen om te onderzoeken welke concepten kunnen worden uitgewerkt zodat ze kunnen landen in de pop-up.
Geef een reactie