Een panel van ‘sharks’, HAVO-VWO leerlingen uit Valkenswaard, hebben pitches voor verbetering van dienstverlening door de bibliotheek aangehoord. De verbeterideeën gingen soms naar de haaien. Soms verdienden ze juist aanmoediging.
Laat maar zinken
Binnen de samenwerkende bibliotheken uit de Brainport regio leven allerlei ideeën over hoe jonge verbonden gebruikers beter bereikt en bediend kunnen worden. Soms zijn die ideeën nog concepten, soms worden ze lokaal al toegepast. Met wisselend succes. Een van de manieren om te leren welke ideeën het verdienen om doorontwikkeld te worden is om ze naar kritische klantpanels te brengen. Met de uitnodiging ze ‘te laten zinken’.
Tell Sell
Niet alles blijkt een misser. Wanneer een concept of uitwerking positieve feedback krijgt worden ‘sharks’ ook verkopers. In dezelfde doe- en denksessie werken de panelleden uit wat juist werkt aan een goed idee. Welke USPs, unique selling points, spreken nu juist aan. Verkoop het idee of concept eens door die te benoemen.
Wat blijft drijven?
Uit sessies als deze leren we wat van belang is om mee te starten, stoppen of doorgaan. Sharks wijzen aan waar volgende groepen jongeren verder mee zouden kunnen gaan. Vaak moet er voor een volgende sessie een test gebouwd worden. Dat doen we dan. Zo bouwen we samen aan wat werkt in de bibliotheek van de toekomst.
Doe dit nu!
Het shark panel uit Valkenswaard wil zo snel mogelijk naar de Bieb. app en naar een betere klantreis Lezen voor school. Lees hier meer over in het artikel over de Meesterproef.
Geef een reactie