Alles in het project Bouwen aan de Bibliotheek van de Toekomst is erop gericht om te weten te komen wat de Bibliotheek kan doen en betekenen voor jonge mensen tussen 15 en 25 jaar. Wat werkt nou echt om je als een verbonden gebruiker te mogen verwelkomen én behouden?
Vooral de onderwerpen lees, vraag en ontmoet houden ons bezig. We weten namelijk dat online boekadvies krijgen, een digitaal informatiepunt hebben om te weten wat je allemaal moet regelen als volwassenen Nederlandse burger en elkaar kunnen ontmoeten om te studeren of ontspannen belangrijk belangrijk zijn.
Geld is vaak een schaars goed als je studeert. Boeken, collegegeld, huur en andere kosten lopen al snel op. Dus waarom zouden we als jongere, met vaak een beperkt budget, ook nog voor een bibliotheekabonnement moeten betalen zodra we 18 worden? We blijven immers nog leren, ontwikkelen en groeien. Zou het niet geweldig zijn als de bibliotheek hierin meedenkt en het abonnement betaalbaar, of zelfs gratis, houdt voor degenen die nog in opleiding zijn? Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de studenten, maar ook voor onze leeftijdsgenoten die een andere weg kiezen.
Als Brainport bibliotheken verbonden in het project Bouwen aan de Bibliotheek van de Toekomst onderzoeken we hoe we de bibliotheek toegankelijk en betaalbaar kunnen houden voor iedereen die nog in de leerfase van zijn of haar leven zit. We bekijken de mogelijkheden voor speciale abonnementsvormen. Want kennis en inspiratie moeten voor iedere jongere bereikbaar zijn, ongeacht je portemonnee. De bibliotheek is er voor ons allemaal.
De bieb is een fijne plek om te studeren. Je kan er rustig je hoofd in de boeken steken of juist even helemaal los gaan met je vrienden aan een project. Maar weet je wat echt minder chill is? Dat je zelf met zo’n megazwaar wetboek op je rug moet zeulen, omdat de bieb ‘m niet heeft. Come on, bieb!
Steeds meer jongeren ontdekken de bieb als plek om te studeren. Sommigen om even te ontsnappen aan de drukte thuis, anderen om in alle rust te blokken voor een toets. Maar zowel de student die zich door juridische teksten heen worstelt als de scholier die informatie zoekt voor een werkstuk heeft hetzelfde probleem: waar zijn die specifieke boeken? Tijd dus om verder te gaan en samen met jongeren en onderwijsinstellingen stappen te zetten en te onderzoeken welke boeken en naslagwerken jongeren zouden willen vinden in de bieb.
Studeren gaat vaak gepaard met het aanschaffen van stapels studieboeken. Die dikke en prijzige boeken, waarvan je soms slechts enkele pagina’s nodig hebt, voelen als een zware last, zowel letterlijk in je rugzak als figuurlijk in je portemonnee. Moeten we echt elk boek aanschaffen, zelfs als we maar een fractie ervan gebruiken?
Het digitale tijdperk waarin we leven biedt tal van oplossingen, en het hele boek kopen voelt als een ouderwetse gewoonte.
We zouden vanuit het project Bouwen aan de Bibliotheek van de Toekomst maar wat graag de mogelijkheden willen verkennen om studieboeken beschikbaar en betaalbaar te maken voor iedere student. Het staat nog niet in ons plan, maar wie weet in de toekomst?
Pff, zo’n plastic kaartje in je portemonnee? Seriously? We hebben alles in onze smartphone tegenwoordig: van concerttickets tot klantenkaarten en van vliegtickets tot treinabonnementen. Waarom dan nog old school met een fysiek bieb-pasje rondlopen?
Het team van de Bibliotheek van de Toekomst is het helemaal met je eens. Het wordt hoog tijd voor een update! Stel je voor: je komt binnen bij de bieb, opent je app en bam, daar is je pas. Lekker makkelijk, milieuvriendelijk en altijd bij de hand. Nooit meer stressen omdat je dat kaartje thuis op de tafel hebt laten liggen. Het staat al in het programma van eisen voor de Bieb in je Broekzak app.
Als ik een boek opzoek in het systeem van de bieb of ik het stukje tekst lees dat aan de binnenkant is ingeplakt, weet ik nog niks. Wat voor stijl heeft het? Wat voor gevoel geeft het? Is het verfilmd? Dat zijn het soort dingen die ik wil weten.
Het systeem om boeken te vinden van de bibliotheek moet worden vernieuwd en verrijkt als we antwoord willen kunnen geven op de vragen die jongeren willen stellen over een boek. We moeten naar een slim boekadvies systeem gaan. Dat betekent dat we een ander soort metadata nodig hebben over boeken dan die die we nu hebben. In het project Bouwen aan de Bibliotheek van de Toekomst leren we welke vragen jonge mensen willen stellen over boeken en hoe tot een goed boekadvies te komen. We verwerken wat we leren in de app Bieb in je Broekzak en in de verschillende versie van BoekBot, onze AI chatbot om mee te praten over boeken.
Klaar op school, dan is het fijn om uit het gebouw te gaan. Dat moet ook vaak. Maar dan ben ik nog niet klaar. Ik moet vaak nog huiswerk maken of studeren. Alleen of met anderen. Daar is niet altijd plek voor thuis. Het is ook fijn en leuk om een plek te hebben waar je als klein groepje welkom bent om creatief te zijn. De bieb is just the place. In de stad en in ons dorp.
Veel bibliotheken hebben al wel een grote tafel waar je aan zou mogen zitten. We leren dat mensen zich daar niet altijd vrij voelen om hun tas neer te zetten en aan de slag te gaan. Samen met jongeren hebben we ontwerpen gemaakt van de ideale ruimtes voor bibliotheken in de Brainport regio. Om alleen of samen met anderen te zijn. We delen en etsten de ontwerpen. Met andere jongeren en zeker ook met gemeenten en gebouwbeheerders. Het is tijd dat jongeren de ruimte krijgen.
Letters zijn maar letters. Lezen is leuk maar het kan nog leuker worden als ik me kan onderdompelen in een visuele belevenis. Een sfeer om me heen met lichtprojecties of voor mijn ogen die het boek dat ik lees tot leven brengt en me naar het verhaal transporteert.
Jongeren van jong tot ouder delen steeds weer versies van deze wens of behoefte. Zo zou een leesclub nog leuker worden als je je met elkaar in een ruimte waant in de tijd van het verhaal door lichtkunst op de muren. Of wil je bij het kiezen van een boek een beeld kunnen zien die de sfeer van het boek weergeeft. Vanuit deze wens en deze behoefte hebben studenten samen met het projectteam een ‘magische boekenkast’ gemaakt. Een boekenkast met een testversie van onze AI BoekBot gecombineerd met een AI beeldgenerator. Voor een praatje en een plaatje over boeken.
Ik lees vooral Engelstalige boeken en die vind ik te weinig in de bieb. En heel veel mensen houden van anime of graphic novels. Soms lijkt het of de mensen die de boeken bestellen niet weten welke boeken wij lezen.
We leren dat er best een flinke groep jonge mensen is die graag boeken leest. Maar dat de collecties boeken die bibliotheken in huis hebben niet voor iedereen goed aansluiten op hun leeswensen. Met als gevolg dat jongeren die boeken zelf moeten aanschaffen en het aantal boeken dat kan worden gelezen door de hoge kosten daarvan laag is. Met onze app en sessies met jongeren en Lees Media Coaches van bibliotheken leren we steeds beter hoe de ideale collecties eruit zouden moeten zien. Samen sta je sterk dus we onderzoeken de mogelijkheid om met meerdere bibliotheken samen boeken beschikbaar te krijgen voor jongeren in de Brainport regio.
Hoe weet ik nou wat goede boeken zijn voor mij om te lezen? Voor mijn examen natuurlijk maar ook juist voor projecten waar ik aan werk of thema’s die me interesseren.
In de app Bieb in je Broekzak zit een functie die is ontworpen door middelbare scholieren. Die functie stelt docenten en Lees Media Coaches van bibliotheken in staat om voor klassen, groepen leerlingen maar ook voor individuele leerlingen een speciaal advies uit te brengen. Dat advies bestaat dan uit een uitgekiende boekenplank in de app die precies past bij de persoon of het onderwerp. Natuurlijk willen we ook graag dat je de boeken vandaar uit dan meteen kunt reserveren. Wordt aan gewerkt. We merken trouwens ook dat het docenten en Lees Media Coaches weer helpt om elkaar te helpen. De app verbindt dus: mensen met boeken en mensen met mensen.
De Brainport regio is een bruisende en internationale plek om te leven en studeren. Maar het kan groot zijn. Zeker als je nieuw bent. En je nieuwe mensen wilt ontmoeten. Waarom combineren we niet het nuttige met het aangename? Komen jullie met de Bieb pop up bus. En ik kom langs om een boek te kiezen, vragen te stellen rond stufi, belastingen enzo, even te chillen en er like minded mensen te ontmoeten onder de canapé.
Onze pop-up bus inspireert. We zijn ermee op roadtrip naar de toekomst en nodigen iedereen aan boord. Eenmaal in de bus beginnen de ideeën vaak te stromen. Zo wordt de wens geuit om er te zijn als bibliotheek, op de campus van de universiteit en hogescholen, maar ook op evenementen en festivals. De bus is ontworpen om ook als pop up bieb te kunnen fungeren en onze diensten naar jongeren toe brengen.
Mijn telefoon en laptop gebruik ik voor andere dingen. Mijn laptop is voor (school)werk en mijn telefoon voor instant verbinding. Dus lezen doe ik graag gewoon van papier. Anders word ik steeds afgeleid.
Jarenlang dachten mensen dat jongeren alles alleen online wilden doen. Ook lezen. Uit alle werksessies die we over de afgelopen maanden hebben gehad blijkt steeds weer dat papier het meest gewenste medium is dat door jongeren wordt genoemd. Traditionele boeken verkrijgen op een moderne manier, dat is de kunst. Dat betekent dat we nadenken over nieuwe logistiek. Want het is nog een uitdaging om goed te kunnen variëren in de manieren waarop dat fysieke boek bij jou als klant kan geraken. En hoe het daarna weer terugkomt bij de bibliotheek. We willen een gezicht naar de klant kunnen zijn ook al zijn we verschillende bibliotheken.
Toen ik nog jonger was zag ik het niet. Dat er vanalles op je af komt wat je regelen moet als je 18 wordt. Ik dacht: Oh, dat doe ik wel effe. Met of zonder de hulp van mijn familie of vrienden. Maar dat viel vies tegen. Jongeren die nog geen 18 zijn moeten we echt helpen, hoor.
Best een ingewikkeld dilemma. Bibliotheken hebben de opdracht gekregen om mensen te helpen bij alle vragen rondom de digitale overheid. Denk aan DigiD, je op weg helpen met je belastingaangifte, informatie bieden over het aanvragen van je rijbewijs. Maar hoe doe je dat nu op een goede manier voor jongeren? We testen een paar dingen: een spel -een escapebox- om te spelen op school en een les om te geven op school. En bouwen een paar dingen: onze conceptapp met links naar goede up-to-date informatie voor jongeren met how-to video’s en informatie én werken aan het grondwerk voor een chatbot om je vragen aan te stellen. We zijn aan het leren welke vragen je eigenlijk zou willen stellen en hoe en van wie je daar antwoord op zou willen krijgen. En natuurlijk naar manieren om jongeren van 18- nu wel echt te gaan helpen zodat zij niet zullen hoeven concluderen: waarom heeft niemand dit nooit verteld?
Ik snap echt niet waarom boeken altijd op alfabetische volgorde staan. Of op schrijver. De manier van presenteren van al die boeken in die kasten werkt echt niet voor mij.
Het vinden van een boek dat bij je zou kunnen passen is niet makkelijk. Al helemaal niet als je geen rijtje schrijvers hebt waarvan je weet dat de schrijfstijl je aanspreekt. Of je niet zomaar hoort van mensen om je heen over titels van boeken die leuk zijn om te lezen. Het kan dan helpen om boeken te presenteren op thema of genre vertellen middelbare scholieren. We leren steeds meer dat bibliotheken goed kunnen aansluiten bij manieren waarop je ook films of muziek of andere kunstvormen vindt. Dan doen we dan ook in de app Bieb in je Broekzak en dat kan ook in de fysieke bibliotheek.
We zien steeds dat bedrijven om maar te proberen ons als doelgroep te bereiken dan influencers gaan huren. Dat is hartstikke duur en vaak ook nog eens heel nep en doorzichtig. Je kunt veel beter een social media team vormen van mensen van 15+ die al bijbaan je social media onderhouden.
We leren dat er allerlei creatieve ideeën zijn, soms al jaren gebruikelijk in de reclamewereld zoals bijvoorbeeld product placement, en soms relatief nieuw zoals een online soap serie over medewerkers van de bibliotheek die zich afspeelt in de lokale bibliotheek, die jongeren zelf graag ten uitvoer willen brengen. Bibliotheken kunnen bijbaan social media teams vormen voor en door jongeren.
Ik heb niet altijd het gevoel dat ik echt welkom ben. Zeker niet als ik huiswerk wil komen maken of een spelletje spelen met mijn vrienden. Oudere mensen kijken ons soms weg of lijken bang van ons.
Jongeren vertellen keer op keer dat ze als het om de fysieke bibliotheek gaat graag gebruik willen maken van de relatief rustige publieke ruimte waar je elkaar kunt ontmoeten, samen huiswerk kunt maken of zomaar chillen zonder geacht te worden geld uit te geven aan een dure consumptie. Maak het online en op straat met posters en campagnes zichtbaar dat jongeren meer dan welkom zijn. We leren dat het duidelijk en makkelijk moet zijn welke opties er zijn in de bibliotheek. We bouwen aan reserveringsmogelijkheden in de app Bieb in je Broekzak en zijn aan de slag om te leren hoe de ruimtes in de fysieke bibliotheek eruit moeten zien om je echt welkom te voelen.
Hoe het eruit ziet is echt heel belangrijk. In onze plaatselijke bieb staan een paar tafels met stoelen eraan waar je tegenover elkaar moet zitten in een actieve leeshouding. Tussen ouderen die er de krant willen lezen.
We leren dat looks ertoe doen. Een opstellingen van meubels ook. De groep jongeren die zich prettig voelt in de bibliotheek kan heel erg vergroot worden als de fysieke ruimte en de meubels gezelliger, huiselijker en ontspannener meer afgestemd worden op de menselijke behoefte van geborgenheid en gezelligheid. We gaan verdiepend leren welke verschillende zones ideaal zouden zijn en hoe die eruit zouden mogen zien in de toekomst. In de permanente bibliotheek en in de pop up bibliotheek. Dat doen we met ontwerpsessies en met de Pop up bus.
Mijn boekenplank wil ik delen met mijn vrienden. Dan kunnen zij zien wat ik lees en daar hebben ze misschien iets aan. Ik vind het ook leuk om te zien welke boeken zij goed vinden.
In de app Bieb in je Broekzak zit daarom een functie om je eigen boekenplank met jouw favoriete boeken aan te maken én te delen met door jou uitgekozen mensen. Eén-weg boekadvies vanuit de bibliotheek aan klanten wordt zo meer-weg: de bibliotheek app helpt daarbij.
Als ik boeken zoek kan dat bijvoorbeeld op thema of onderwerp of genre. Maar eigenlijk wil ik boeken vinden die passen bij een bepaald gevoel. Net als je weet wat voor films er zijn en je streaming platform na een tijdje wel weet welke soort films of series je fijn vinden, zou je dat ook willen voor boeken. Bij muziek kun je ook voor emotie kiezen, maar bij boeken is dat er nog niet.
In de app Bieb in je Broekzak zijn we aan het experimenteren met het stellen van natuurlijke vragen aan de geïntegreerde Boekbot. We willen leren met welke vragen gebruikers komen als het gaat om het vinden van een volgende boek. We testen meer traditionele methoden met genre, thema en andere informatie die je kunt vinden op de ‘achterkantjes’ van boeken maar zijn ook geïnteresseerd in spontane natuurlijke vragen. Om te leren welke behoeften er zijn, zoals het zoeken op emotie, en de bedenken hoe we wegen vinden om aan de behoeften van gebruikers te voldoen.
De kaften staren me aan als een grote blob als ik voor de grote boekenkasten van de bibliotheek sta. Het kost me superveel tijd om een boek proberen te vinden. En het laatste dat ik dan wil is dat het weer niet bij me past. Na een paar bladzijden weet ik het vaak al. Dit gaat ‘m niet worden.
De teleurstelling voorkomen van het uitkiezen van een boek dat je niet aanspreekt is heel belangrijk. Zeker als je nog niet zo bedreven bent in het boeken lezen is het vinden van een goede zoekingang essentieel. In de app Bieb in je Broekzak hebben we inmiddels verschillende zoekmethoden ingebouwd. Die testen we om te leren wat goed werkt.
Voor school moet ik wel lezen. Met die app kan ik wel makkelijk boeken vinden denk ik. En mijn leraren of de mensen van de bibliotheek die bij ons op school komen kunnen me persoonlijk helpen.
Met de app Bieb in je Broekzak helpen we ook leraren en leesmedia coaches van de bibliotheken om super gepersonaliseerd advies uit te brengen op een makkelijk manier. We gaan testen of het goed werkt om er met goede service te zijn tijdens de middelbare schooltijd zodat jongeren ons weten te vinden ook na die periode. Gewoon omdat je weet dat het fijn werken is met de app en de mensen van de bibliotheek.
Tot een jaar of vijftien las ik stripverhalen en graphic novels. De verhalen zetten me aan het denken en hielpen me verplaatsen in de wereld van anderen. Ik ben helemaal gestopt met lezen toen ik klaar was met het verplicht lezen van onvertaalde romans. Mijn wereld van kunst, literatuur en taal is breder, dan deze in mijn ogen smalle vorm. Juist de synergie van taal, tekst met andere vormen vind ik interessant.
Verschillende bibliotheken én scholen zijn geïnteresseerd om hun collecties, leeslijsten en leesadviezen te verbreden. Met jongeren onderzoeken en testen we wat opgenomen mag worden in deze sets.
Hoewel ik het best spannend vind om het te zeggen: het lijkt me best leuk om me aan te sluiten bij een leesclub. Maar waar vind ik die en hoe is dat dan. Hoe maak je met een groep misschien nog onbekende mensen een gevoel van gezamenlijkheid. En is het niet saai of stom? Ik stel me voor dat een gezamenlijk beleving heel fijn zou zijn, bijvoorbeeld doordat we ons samen in een met licht geprojecteerde omgeving bevinden die past bij het boek dat we lezen.
We gaan op zoek om een minimal viable product, een kleine versie, van dit concept te realiseren om op te nemen in onze gedroomde pop-up. We willen leren hoe moeilijk of makkelijk het is om dit te produceren én hoe het twee prille leesclubs in de Brainport regio zou kunnen ondersteunen.
Ik ben verrast door wat ik zie dat er mogelijk is om te studeren in de bibliotheek. Mag ik daar zomaar zitten, ook als ik geen koffie bestel? Dit moet bekender worden onder studenten. Wat echt tof zou zijn is om pods of ruimtes te kunnen gebruiken waar speakers inzitten om tijdens het samen of alleen studeren muziek of podcasts te kunnen luisteren. Of juist luider te kunnen praten of stil te zijn.
Verschillende groepen jongeren gaan in de loop van de komende maanden twee bibliotheken voeden met hun concepten en ontwerp principes.
Geen idee had ik dat bibliotheken een rol kunnen spelen als vraagbaak wat betreft regelzaken die iets met de overheid te maken hebben. Omdat ik en de meeste mensen die ik ken niet zomaar binnenlopen in een bibliotheek denk ik dat de bibliotheek naar ons toe moet komen. Ontmoet ons waar we zijn. Bijvoorbeeld op festivals. Misschien dat we daar ons bewust kunnen worden van de dienst. En jullie dan of later weten te vinden.
Met maatschappelijke organisaties en bibliotheken brengen we samen welke materialen, diensten en online opties er zijn. Met jonge mensen in de ontwerpersrol ontwikkelen we concepten die we inderdaad met ons busje, in de vorm van een pop up, naar festivals willen brengen om te testen wat werkt.
Fijn als ik een boek heb gevonden dat ik zou willen lezen. Maar hoe kom ik eraan? Ik heb niet altijd tijd om naar de bieb te gaan om het op te halen. Soms zijn er ook andere drempels als kosten voor vervoer. Waarom rijden er geen fietsbezorgers om boeken te leveren? Lekker zichtbaar ook.
Bibliotheek De Kempen heeft interesse in dit idee. Met hen onderzoeken we of we een test kunnen uitvoeren.
Het is fijn om een plek te hebben om alleen of met vrienden huiswerk te kunnen maken of te studeren. Het moet er rustig zijn maar stil hoeft niet. Als ik stil wil gebruik ik mijn koptelefoon of ga ik in een afgesloten pod in de ruimte. Handig als je ruimtes kunt reserveren.
Met jongeren, jongerenwerk en bibliotheken onderzoeken we hoe dit mogelijk kan worden.
Fijn als ik een gepersonaliseerd profiel kan hebben in de app. Ik wil mijn school kunnen selecteren in de app en meteen de leeslijst opgesteld door mijn docenten kunnen zien. Handig als er dan meteen een knop is om content te bestellen die ik bij de bieb krijgen kan.
Leerlingen en docenten van verschillende scholen onderzoeken met bibliotheken op welke manier dit onderdeel kan zijn een online boekadvies.
Ik ben nog geen 18. Dat je allerlei dingen moet weten en doen moet vanaf het moment dat je 18 wordt dat geloof ik best. Prima dat jullie dit vanuit de bieb komen vertellen op school maar ik zie dan wel. En of ik dan aan de bieb denk dat vraag ik me af.
Voor en door verschillende groepen jongeren van verschillende leeftijden onderzoeken we of én hoe een online informatiepunt voor jongeren betekenisvol kan zijn.