Van 21 augustus tot en met 25 augustus vond in Eindhoven de Introductieweek plaats. Een week waarin de nieuwe studenten aan de Technische Universiteit (TU/e) en de Fontys Hogescholen mogen proeven van de stad en opleiding waar ze de komende jaren zullen doorbrengen. Voor beginnend Master studenten begon de week met de MKO Challenge Day; ze konden zich inschrijven voor verschillende bedrijven en organisaties die een ingewikkeld probleem wilden laten oplossen door technische studenten hier vrij in te laten meedenken.
Out-of-the-box ideeën
De Bibliotheek kreeg ook de kans om een van deze organisaties te zijn en heeft ruim 20 studenten laten meedenken over de vraagstelling: Hoe kunnen nieuwe gebruikers op de beste manier van een boekadvies voorzien worden die past bij hun voorkeuren? Hierbij hebben we de studenten uitgedaagd om ver out-of-the-box te denken; wat voor technologisch-gevorderde technieken kennen zij vanuit hun bacheloropleiding of vanuit hun ervaring die boekadvies kunnen doen op een manier die wij nog niet kennen?
Problemen en oplossingen
De deelnemers kregen een duidelijke opdracht: denk het eerste (half) uur na over de problemen die er nu zijn, voordat je ook maar over een oplossing gaat nadenken. Het identificeren van deze problemen gaf even interessante bevindingen als het oplossen van die problemen. Sommige aspecten werden al snel duidelijk:
- Gebruikers weten niet wat ze leuk vinden en/of zoeken: Het gros van de informatie die nu beschikbaar is over boeken betreft de standard indelingen: genre, onderwerp, leeftijdsgroep. De studenten gaven aan dat ze hiermee niet hun volgende boek konden vinden; zij waren veel geïnteresseerder in boeken die hen een bepaald (moeilijk te omschrijven) gevoel gaf, boeken die een bepaalde vibe hebben.
- Gebruikers zijn té gewend aan sociale media: De studenten stelden vast dat lezen haar sociale aspect is kwijt geraakt. Jongeren zijn gewend hun doen en laten online vast te leggen en te delen met elkaar. Bovendien zijn de huidige sociale media er ook op ingesteld om direct de gebruiker te voorzien van aanbevelingen voor video’s, teksten of afbeeldingen die perfect aansluiten op de interesses en het gedrag van de gebruiker.
- Gebruikers vinden de ‘fysieke’ moeite om een boek te krijgen en lezen te groot: Als de studenten wel een boek hadden gevonden die ze interessant vonden, kwam het volgende probleem; het proces van reserveren, fietsen, verdwaald raken in de Bibliotheek, ophalen, lezen, terugfietsen, weer verdwaald raken in de Bibliotheek en terugbrengen. Ze zochten een manier om de boeken bezorgd of opgehaald te krijgen.
Nadat de problemen duidelijk werden, gingen ze aan de slag met de oplossingen. Een hele reeks aan (klad)posters werd beschreven met lijsten, tekeningen en diagrammen om tot de perfecte oplossingen te komen. Een paar van deze oplossingen spraken erg tot de verbeelding:
- Slimmere categorieën om boeken op in te delen – Als genre of onderwerp een boek niet goed kan omschrijven, wat dan wel? Het groepje stelde een swiper voor die focuste op andere aspecten, zoals gevoel, persoonlijkheid of emoties.
- Sociale media omgeving voor het bijhouden van gelezen boeken van jou en je vrienden – Een groepje kwam met een mooi uitgewerkte tekening van een opstelling voor een sociale media app: een plek waar je kan liken, swipen en opslaan, waar je je een profiel van je vrienden kan opzoeken en volgen. Ze stelde ook een “For You” page voor: een homepagina waarop boeken worden aangeraden omdat je ze misschien interessant vindt, omdat ze passen bij je gelezen boeken of omdat je vrienden ze hebben gelezen.
- Boeken op abonnement basis: Een groepje van enthousiaste studenten – en de winnaars van onze challenge – stelde een abonnement voor die op (twee-)maandelijkse basis boeken bij je thuis bracht en na een bepaalde periode weer ophaalt. Deze boeken kunnen uitgekozen worden door een lees-media-coach of door een algoritme dat de interesse en gelezen boeken van de gebruiker kan koppelen aan interessante boeken. Vond je het boek niet leuk? Dan geef je dat aan, en dan neemt het algoritme dit mee in het nieuwe advies. Dit idee sprak erg tot de verbeelding aangezien dit met andere producten al gebeurt; game-, kleding- of parfum-verkopers gebruiken hetzelfde principe.
Al met al heeft deze dag ons interessante inzichten gegeven in de problemen die jongeren, in dit geval studenten, tegenkomen wanneer ze willen gaan lezen. De week na de challenge day komt de challenge week, hier gaan studenten een hele week lang weer met ons aan de slag, met dit maal een ander onderwerp: het ontwerpen en inrichting van onze bus!
Geef een reactie